pondělí 25. ledna 2016

Sedmý londýnský report: Zmrzlinové město


 Vánoce byly senzační. A kupodivu to nemyslím ani trochu ironicky, přestože mi ihned po příletu do Prahy (přesně o Zimním slunovratu) vypukla angína. Náš rodinný pan doktor mě ale nějakým záhadně zázračným šamanistickým způsobem začaroval tak, že jsem se během čtyřiadvaceti hodin dala víceméně dohromady a na Štědrý den jsem už mohla skoro tančit na stole. Všichni moji blízcí obdrželi vánoční dárky obstarané povětšinou na rozličných londýnských trzích. Nezapomněla jsem ani na naše čtyřnožce.



Kromě Báry patří do kruhu mých nejlepších, nejbližších a nejvěrnějších přítelkyň ještě Dana a Zuzel. Všechny čtyři nás zpracovala, rozžvýkala a letos na jaře konečně vyplivla Fakulta architektury. To nás (kromě mnoha dalších aspektů) spojuje. Proto jsem se celou tu dobu strávenou v Londýně silně těšila na naše vánoční setkání. A jako pokaždé, když se sejdeme v plném počtu, vytryskne v plné síle veškerá naše infantilnost, kterou se nám jindy daří alespoň částečně skrývat.


Během pražských Vánoc jsem navštívila kinematograf. Dvakrát. Nejdřív Hunger Games (****), poté Star Wars (*****!!!). Ještě teď se tetelím nadšením a blahem.




Silvestr: nejlepší v historii. Stráven U Zelených kamen, což je mikrohospůdka situovaná jen co by kamenem dohodil od Hradu. Velice mnoho alkoholu v nepříliš optimálních kombinacích, vzpomínky mlhavé. S naprostou jistotou vím jen to, že přesně o půlnoci, když jsme se vyběhli podívat na ohňostroj nad Petřínem, začalo sněžit.


Po návratu do Londýna jsem se sešla s jedním svým známým, spisovatelem (tím, který nechce být zmiňován). Když jsme se před třemi měsíci viděli naposledy (v čínské čtvrti, v čínské restauraci, u čínského jídla), skromně se pochlubil, že mu zrovna vyšla nová knížka. Teď jsme se potkali v kavárně v suterénu National Portrait Gallery, odkud jsme se ovšem kvůli nebetyčnému kraválu a davům čajechtivých hostů poměrně rychle přesunuli o patro výš, do klidných sálů plných zamračených portrétů britských monarchů. Když jsem se mého známého zeptala, jak se daří jeho na podzim vyšlé knížce, odpověděl, že docela dobře. A že si díky této své poslední literární ratolesti udělá v lednu takový menší výlet. Na Bali. Takhle se to dělá, milé literárně ambiciózní děti.



Naše paní domácí (přesto, že se to nesmí) krmí ptactvo. Každé ráno se mi naskytne pohled z okna ložnice na opeřence netrpělivě očekávající svůj snídaňový raut.



Byly jsme se podívat na nultý poledník v Greenwich (nejsme si ovšem jisté, jestli ta nenápadná čára na zemi byl skutečně on).


Minulý víkend jsme se na chvíli vytrhly z ruchu velkoměsta a vyrazily jsme na jih, k moři. Konkrétně do města zvaného Brighton. V létě je to místo plné lidí, akce a bujarých pařeb. V zimně se tu po pláži prochází několik málo melancholicky laděných jedinců, z oprýskaného stánku s Fish and Chips vane mastně slaný odér a většina atrakcí na zábavním molu se v tuto dobu opravuje. Z vyhlídkového kola dokonce sundali kabinky. Když jsme s Bárou v deset hodin dopoledne vtrhly jako první návštěvníci do místního orientálního zámečku a dožadovaly se prohlídky, vyměnila si pokladní nechápavé výrazy s hlídačem a zeptala se ho udiveně: „What’s the time?“ Což v překladu znamenalo: „V tuhle roční dobu přece chodí na prohlídku zámečku jen pár cvoků a ještě nikdy ne takhle brzy!“



Indický palác a čínské opiové doupě spolu během jednoho velmi divokého čajového dýchánku zplodili dítě. A tím byl právě brightonský orientální zámeček. Snobsky intelektuální názor většiny architektonické populace by na tuto stavbu pravděpodobně nalepil štítek s označením kýč. Nemůžu si pomoct, mě se tam líbilo. Zvlášť nad tou záplavou draků všemožných barev, tvarů a velikostí jsem se rozplývala. Celé to tam na mě působilo jako kulisa z nějakého mírně naivního, nicméně vizuálně pěkně pojatého fantasy filmu. Takže zážitek ryze pozitivní



Brighton je zmrzlinové město. I v zimně tam na vás číhá zmrzlina na každém rohu. Zapluly jsme do cukrárny, kterou turistický bedekr označuje jako jednu z nejlepších ve městě. Nakonec jsme té paperbackové knížečce musely dát zapravdu. Vůbec poprvé jsem ochutnala zmrzlinu s příchutí gin-tonic, která byla v kombinaci s jahodovou naprosto epesní. Kupodivu nám po opuštění cukrárny, přestože se venkovní teplota držela těsně kolem nuly a každá z nás v sobě měla nemalou zmrzlinovou porci, nebyla vůbec zima.




Vliv Brightonu na Báru

Vafle z telebudek

  
Příště (ač tomu sama skoro nemůžu uvěřit): Poslední londýnský report.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře vítány